Life is better at the beach - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Renkens - WaarBenJij.nu Life is better at the beach - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Renkens - WaarBenJij.nu

Life is better at the beach

Door: Anouk Renkens

Blijf op de hoogte en volg Anouk

01 Juni 2016 | Suriname, Paramaribo

Na onze tripjes in Suriname was het nog eens tijd om het Caribische gebied te ontdekken. Onze vorige vakantie was op Bonaire, dit keer gingen Jolien en ik Celine opzoeken in Curaçao. Celine heeft net als ik gekozen voor de minor onderwijs in internationaal perspectief. Zij loopt haar stage op Curaçao. Aangezien Jolien en ik allebei onze stage in Paramaribo afgerond hebben, konden wij een 'welverdiende' vakantie naar Curaçao boeken. Ook Mathijs kon een vriend/klasgenoot opzoeken op het eiland.

Maandag op dinsdagnacht vlogen we met Surinam Airways naar de zon. Inmiddels had ik namelijk al heel wat regen gezien en was mijn bruine kleurtje van de vorige vakantie er al weer af. Tijd dus om weer aan het strand te gaan liggen en de overtollige zonnebrand op te maken. Aangekomen op Hato werden we opgehaald door Celine en zijn we vrijwel meteen doorgegaan naar het strand. Onderweg zijn we door verschillende delen van Curaçao gereden. Wat eerder ook al op Bonaire goed te merken was, zag ik hier ook. Suriname is op veel plekken veel armoediger dan de Nederlandse Antillen. Op de eilanden zijn de meeste huizen en gebouwen veel mooier afgewerkt, de wegen beter geasfalteerd, is er minder zwerfafval en minder zwerfdieren op straat. Ook lijken er op het eerste oog minder 'gekken' rond te lopen dan in Paramaribo. Met andere woorden is het goed te zien dat Nederland veel langer invloed heeft gehad op de eilanden. De invloed van Nederland is in Suriname in deze tijd gesprek van de dag. Veel mensen zijn het niet eens met de regering van president Desi Bouterse en durven steeds meer voor hun mening uit te komen. Deze houdt in dat zij vinden dat Suriname te snel onafhankelijk is geworden, het land was nog niet klaar voor deze grote stap. Het land bevindt zich op het moment in een behoorlijke economische crisis. Ook ik merk dit in Suriname. Toen ik in februari aankwam in Paramaribo was de koers 1 op 5,50. Voor €1,- kreeg ik dus SRD 5,50. Nu is de koers 1 op 7,5. Voor de mensen in Suriname is dit een vreselijke achteruitgang op hun koopkracht. De producten in de winkels zijn namelijk een stuk duurder geworden de laatste tijd en dus kunnen veel mensen nu minder kopen met hetzelfde geld. Nu ik toch over de valuta bezig ben ga ik meteen door naar de valuta op Curaçao (deze blog was namelijk bedoeld om te vertellen over mijn vakantie op het eiland en niet over de problemen in SU). Hier wordt betaald met de Antilliaanse gulden. Deze is ongeveer de helft waard van de euro. Voor €1,- krijg je dus Nafl 2,-.

De meningen over waar het beter/slechter is (in SU of in Curaçao) zijn na wat mensen gesproken te hebben verdeeld. Ik ben echter toch daadwerkelijk van mening dat veel dingen in Curaçao een stuk beter geregeld zijn. Even een voorbeeldje, in SU zie je soms houten planken tegen elkaar aan staan, zo'n kunstwerkjes wordt gebruikt als woning. Deze bouwkundige hoogstandjes heb ik in Curaçao nauwelijks gezien. Ter vergelijking met Nederland, deze huisjes zouden wij niet eens gebruiken als schuur.

Terug naar wat ik gedaan heb, dat is niet heel veel ;p Ik heb vooral op het strand gelegen, in de zee gezwommen en heerlijk gegeten. Op het eiland is een sea aquarium gevestigd. Dit is een soort Dolfinarium, maar hier worden dolfijnen getraind om terug te gaan naar de open oceaan. Binnen het aquarium is een voortplantingsprogramma opgezet. De dolfijnen worden grootgebracht op een manier die zoveel mogelijk lijkt als hoe dit in het echt gebeurd. Wanneer de dieren volwassen zijn wordt beetje bij beetje de dolfijnen geleerd te leven in de open oceaan. Dolfijnen zijn erg territoriaal en blijven dus graag op plekken die ze kennen. Langzaam aan leren de trainers de dolfijnen een groter gebied te verkennen om zo te kunnen leven in de oceaan. Naast dit programma kun je ook met dolfijnen duiken, snorkelen en zwemmen. Tijdens mijn vakantie op het eiland, een aantal jaren geleden, heb ik gezwommen met de dolfijnen. Een echte aanrader, zeker hier. De dieren worden heel erg goed en met alle zorg behandeld. Ook Jolien leek dit erg leuk om te ervaren. Zij heeft de 'encounter' met dolfijnen gedaan. Hierbij ga je tot je middel het water in om de dolfijnen vervolgens te kunnen voelen en 'trucjes' te laten doen. Ook wordt veel informatie over de dolfijnen verteld en worden er natuurlijk foto's gemaakt. In het aquarium zelf zijn ook nog veel verschillende vissen en andere dieren te zien. Voor vele een mooie kennismaking met de onderwaterwereld.

Naast het dagje sea aquarium hebben Jolien en ik samen met Celine verschillende stranden bezocht. Veel toeristen kennen alleen het toeristische deel van Curaçao met de vele aangelegde stranden. Wij zijn echter naar verschillende niet-aangelegde stranden geweest en hebben daar genoten van de helder blauwe zee, zeeschildpadden en verschillende visjes. En niet te vergeten van de zon die af en toe flink door de bewolkte lucht heen kwam.

Hoe prachtig deze stranden ook waren en hoe lekker het weer ook was op Curaçao heb ik geen enkel moment spijt gehad van mijn keus voor Suriname. Op gebied van natuur en cultuur heeft dit land naar mijn mening zoveel meer te bieden dan slechts de vakantiestranden, de feestjes en het heerlijke weer. Op Curaçao kom ik nog wel eens terug om nogmaals te genieten van de relaxte sfeer, de zon, het strand en de zee. Suriname vergeet ik niet meer, zonder deze reis was ik hier waarschijnlijk nooit geweest, maar nu dankzij deze mogelijkheid die ik gekregen heb wel. Een ervaring om nooit te vergeten!

Om nog even terug te komen op de Surinaamse economische crisis. Net voordat ik in het vliegtuig terug naar Paramaribo stapte, kreeg ik te horen dat in Suriname geen euro's meer omgezet kunnen worden in Surinaamse dollars. Wat schijnt is dat een criminele bende de cambio's (de banken waarbij euro's gepind kunnen worden en waar vaak de voordeligste koers aangeboden wordt) onder de duim heeft. Geen idee of dit verhaal ook daadwerkelijk de waarheid is, maar toch. Gelukkig vond Jolien tijdens ons verblijf op Curaçao nog wat verstopte SRD's in haar brillenkoker en is pinnen voor ons in de laatste dagen niet meer noodzakelijk.

Na weer een mooie vakantie en een weer bijgekleurde huid ben ik klaar voor de laatste dagen in Suriname. Wel hoop ik dat ons dak het niet heeft begeven door de regen die de afgelopen week gevallen is en dat de kakkerlakken ons appartement niet zijn binnen gedrongen.

Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 13 Jan. 2016
Verslag gelezen: 1000
Totaal aantal bezoekers 3288

Voorgaande reizen:

16 Februari 2016 - 04 Juni 2016

Mijn buitenlandse stage

Landen bezocht: