Let’s collect some more! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Renkens - WaarBenJij.nu Let’s collect some more! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Renkens - WaarBenJij.nu

Let’s collect some more!

Door: Anouk Renkens

Blijf op de hoogte en volg Anouk

13 Mei 2016 | Suriname, Paramaribo

De Nederlandse snoeppauze was een groot succes en zeker voor herhaling vatbaar voor andere stagiaires. Echter was ik nog niet helemaal tevreden en heb ik nog een plan bedacht. Om nog wat meer geld op te halen voor mijn stageschool heb ik mijn familie, vrienden en kennissen gevraagd om een kleine bijdrage te leveren aan het opknappen van de gymzaal.

Omdat Romy en ik niet dezelfde gedachte hadden om de snoeppauze te financieren, namelijk onze familie, vrienden en kennissen om een kleine bijdrage te vragen om zo de kosten terug te winnen of slechts de winst aan de school te schenken. Als we iedereen zouden vragen om slechts €0,50 dan zouden we daar makkelijk de kosten mee kunnen betalen. Maar hier dachten we dus niet het zelfde over en dus heb ik besloten zelf wat geld in te zamelen voor de school, losstaande van de snoeppauze.

Normaal gesproken houd ik er helemaal niet van om mensen geld te vragen, maar nu ik heb gezien hoeveel moeite mensen hier moeten doen om een klein beetje geld bij elkaar te sprokkelen, heb ik me daar overheen gezet. Bedragen als €0,50 en €1,- zijn hier meer dan welkom, terwijl deze bedragen in Nederland slechts een kleinigheidje zijn. Daarom heb ik dus de mensen in Nederland gevraagd om een kleine bijdrage zoals de genoemde bedragen. Echter bleef het hier niet bij. Het geld stroomde binnen een week binnen tot een bedrag van maar liefst €350,-! Omgerekend is het met de gunstige koers van de euro ten opzichte van de Surinaamse Dollar ongeveer SRD 2500,-. Veel meer dan dat ik me voor had kunnen stellen.

Na de snoeppauze ben ik naar de directrice geweest om te bespreken wat we het beste kunnen doen met het opgehaalde geld. Zij vertelde mij dat haar doel van dit schooljaar is om de gymzaal helemaal op te knappen. Hiervoor is ongeveer SRD 31.000,- nodig. Een hele hoop geld dus. Toen ik mijn plan vertelde lichtte de directrice helemaal op, ze begon helemaal te stralen en was ontzettend blij met dit plan.

Vrijdag was het dan zover. Vandaag ging ik een bedrag van maar liefst € 350,- overdragen aan de school. Omgerekend is dit SRD 2500,-. Samen met het geld van de snoeppauze is dit dus ongeveer 10% van het bedrag dat nodig is voor het opknappen van de gymzaal. Een mooi begin dus.

Tijdens de pauze riep de directrice alle docenten bijeen. Ze bedankte Romy en mij voor onze inzet tijdens de stage en met name ook voor de snoeppauze wat hen op verschillende nieuwe ideeën had gebracht. Speciaal voor ons had ze een kleinigheidje gekocht. Hierna gaf ze het woord aan Romy en mij en konden wij het opgehaalde bedrag van de snoeppauze bekend maken. Vele ogen begonnen te glunderen bij deze bekendmaking.

Na dit eerste bedrag kwam de volgende verrassing. Bovenop de bijna SRD 600,- die was verdiend tijdens de snoeppauze kwam een bedrag van SRD 2500,-. Nadat open gevallen monden weer dicht gingen klonk luid applaus en gejuich. Alle docenten waren super blij en de directrice begon helemaal te stralen. Een prachtig moment om niet meer te vergeten. Hier was de school hier erg blij mee en kon er begin worden gemaakt met het opknappen van de gymzaal.

Dit moment had nooit plaats kunnen vinden zonder mijn lieve familie, vrienden en kennissen thuis. Door hun bijdrage mocht ik dit mooie bedrag overhandigen aan de Mulo Kerklaan en heb ik mijn stage af kunnen sluiten op een geweldige manier. Hier ben ik iedereen heel erg dankbaar voor.

Voor iedereen die een bijdrage heeft geleverd, mede namens de Mulo Kerklaan, heel erg bedankt!

Liefs!

  • 15 Mei 2016 - 23:22

    Pap, Mam En Tim:

    Hoi Anouk,
    Mooi vervolg op je voorgaand verslag. Fijn dat je de school op deze wijze hebt kunnen helpen. En wat mooi dat zovelen aan je school daar in het verre Suriname hebben gedacht.
    Geniet nog even daar en tot heel snel weer in het hollandse.
    Groetjes,
    Pap,Mam en Tim

  • 17 Mei 2016 - 10:23

    Kees-Jan:

    Fantastisch! Wat goed van jullie! Apart he, hoe in Nederland en in Suriname verschillend met geld omgegaan wordt! Interessant om volgend jaar bij je stage dit eens met de lln in je klassen te bespreken. Ik verwacht grote verschillen...
    Groetjes,
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 13 Jan. 2016
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 3294

Voorgaande reizen:

16 Februari 2016 - 04 Juni 2016

Mijn buitenlandse stage

Landen bezocht: