Let’s collect some money! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Renkens - WaarBenJij.nu Let’s collect some money! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Renkens - WaarBenJij.nu

Let’s collect some money!

Door: Anouk Renkens

Blijf op de hoogte en volg Anouk

12 Mei 2016 | Suriname, Paramaribo

Mijn stage in Suriname zit er al weer bijna op. De reis die ik gemaakt heb is een hele ervaring en is zeker aan raden. Ik heb hier ontzettend veel gezien en veel geleerd.

Omdat mijn laatste stage dagen zijn aangebroken, wilde ik graag nog wat goeds doen voor mijn stageschool. Bij de school staat een gymgebouw, maar helaas was het dak hiervan lek. Dit betekende dat, zeker nu in de grote regenperiode, de gymzaal vaak blank stond en de leerlingen niet konden gymmen.

Tijdens de paasvakantie is het dak van de gymzaal gerepareerd, maar het gebouw in zijn geheel is nog steeds aan een opknapbeurt toe. Dit heb ik met eigen ogen uitgebreid kunnen zien tijdens de paasvakantie toen mijn ouders en mijn broertje op bezoek waren. Zij waren erg benieuwd naar de school en dus zijn we even een kijkje wezen nemen. Toevallig waren ze die dag aan het werk in de gymzaal en konden we de hele school, en dus ook de gymzaal, bekijken.

De gymzaal is behoorlijk gedateerd. Er ligt een houten vloer in de zaal waar hier en daar en plank los ligt of uitsteekt. Ook de toestellen zijn oud en eigenlijk aan vervanging toe. Echter heeft de school hier geen geld voor. Scholen worden hier namelijk niet gefinancierd door de overheid en moeten het dus doen met eigen middelen. De scholen hier organiseren hierom vaak snoeppauzes om op deze manier wat geld in te zamelen. Een snoeppauze is een pauze waarin lekkere producten aan de leerlingen worden verkocht. Deze producten worden zelf gemaakt of ingekocht en met de winst die hierop gemaakt wordt kan de school nieuwe spullen kopen of opknappen. Zo ook mijn school.

Voor deze minor, onderwijs in internationaal perspectief, moet ik een les geven over Nederland om zo Nederland bekend te maken in het buitenland. Nu dacht ik, zo’n Nederlandse les is natuurlijk hartstikke goed te combineren met een Nederlandse snoeppauze. Daarom zijn Romy en ik naar de directrice gegaan om dit idee voor te leggen. Zij vond dit een prima plan, mits er producten werden gemaakt die ook daadwerkelijk verkocht zouden worden. Zo kwamen we op frietjes, broodjes kip, broodjes knakworst en pannenkoeken.

Omdat we de drukte van alle leerlingen die iets lekkers zouden willen kopen in de pauze nooit met z’n tweeën aan zouden kunnen, hebben we Jolien en Mathijs gevraagd om te komen helpen tijdens de snoeppauze.

En zo stonden we dinsdag met z’n allen friet te bakken, broodjes te smeren en de pannenkoeken, die we de vorige avond hadden gebakken, op te warmen. Een behoorlijke klus met slechts twee wokpannen en één extra kookpitje wat we zelf hadden meegenomen. Toch is het ons gelukt om bijna alles te verkopen tijdens de pauze. Zelfs na de pauze bleven de bestellingen komen en hebben we uiteindelijk alles verkocht.

Na de kosten van de opbrengsten te hebben afgehaald kwamen we op een bedrag van SRD 594,51. Dit is omgerekend ongeveer €85,-. Een mooie bijdrage voor het opknappen van de gymzaal. Echter was ik hier nog niet helemaal tevreden mee en heb ik nog een plan bedacht.

Liefs!

  • 14 Mei 2016 - 01:08

    Pap, Mam En Timg:

    Hoi Anouk,
    Heel mooi verhaal, wat fijn ( zelf ook hebben kunnen vaststellen )dat wij dit tijdens ons verblijf in Suriname met onze eigen ogen hebben kunnen zien. Ja een opknap beurt van de gymzaal is zelfs voor Surinaamse begrippen een noodzaak. Ik en Mama werden ter plaatse 40 jaar in de tijd terug gezet.
    Je plan, zijn benieuwd, zal zeker gewerkt hebben.
    Groetjes van ons,
    Pap, Mam en Tim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 13 Jan. 2016
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 3289

Voorgaande reizen:

16 Februari 2016 - 04 Juni 2016

Mijn buitenlandse stage

Landen bezocht: