Ready to go home - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Renkens - WaarBenJij.nu Ready to go home - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Renkens - WaarBenJij.nu

Ready to go home

Door: Anouk Renkens

Blijf op de hoogte en volg Anouk

21 Mei 2016 | Suriname, Paramaribo

Mijn verblijf in Suriname is bijna ten einde. Ik moet zeggen dat ik inmiddels ook wel weer klaar ben om naar huis te gaan. Nu mijn stage afgerond is en de tripjes gemaakt zijn heb ik, afgezien van de vakantie op Curaçao, niet veel meer om naar uit te kijken, behalve mijn reis naar huis. Nu klinkt dit misschien wat dramatisch, dat is het niet. Al heb ik soms wel momenten waarop ik graag even thuis zou willen zijn. Ik heb ontzettend veel zin om de regentijd in Suriname even te ontvluchten en mijn huid weer bij te laten kleuren door de zon. Maar ondanks deze mooie vakantie die op de planning staat heb ik heel erg veel zin om de mensen waarvan ik hou in Nederland weer te zien.

Tijdens zo'n lange reis maak je heel veel verschillende emoties mee. Ik ben nu aangekomen op een punt waarop ik het allemaal wel weer mooi geweest vind. Ik heb de dingen gedaan die ik wilde doen, veel geleerd, veel ervaren en veel gezien. Niemand die mij deze prachtige ervaring ooit nog af zal nemen. Van veel mensen heb ik gehoord dat zij zo'n soort zelfde gevoel hebben gehad, bij thuiskomst blij zijn weer thuis te zijn, maar na een week of twee het thuis weer gezien hebben en terug willen naar het bezochte land. Ik ben benieuwd of dat dit gevoel bij mij ook nog komt. Ondanks dat ik soms erg naar thuis uitkijk ga ik hier namelijk wel veel dingen missen. De relaxte sfeer die het land ademt, de mensen hier, even een drankje doen bij zus & zo, een rondje door de palmentuin en een bakabana eten aan de waterkant. De prachtige natuur van het binnenland en de mooie verhalen van Rudy Wortel, onze tourguide. De drukte van de stad die eigenlijk niet eens zo groot is, de benauwde 'Wie is de mol?' busjes naar het centrum, misschien zelfs het gefluit en gejoel van de mannelijke bevolking die net doen alsof ze nog nooit een blanke vrouw in een kort broekje hebben gezien. Nog onwaarschijnlijker misschien zelfs wel de tropische regenbuien die met gemak een hele dag kunnen duren en heel onze straat om kunnen toveren in een stromende rivier. Waarschijnlijk heb ik nu nog niet eens alles opgenoemd, maar dit zijn wel de eerste dingen die me zo te binnen schieten.

Maar ik heb dus ook weer veel zin om naar Nederland te gaan. Niet alleen om mijn lieve familie en vrienden weer te zien, maar ook om de kleine dingetjes. Ik kijk uit naar het Nederlandse eten, de Nederlandse gewoonten en de Nederlandse mentaliteit (afgezien van het altijd druk drukker drukst zijn). Ik kijk uit naar het goed geregelde, rustige, niet zo chaotische verkeer in Nederland, het 's avonds zonder moeite veilig in m'n eentje over straat kunnen en snel op de fiets ergens even naartoe kunnen zonder bijna of helemaal aangereden te worden. Ik heb zin om weer auto te rijden aan de rechterkant van de weg, een bord met wortelstamppot en rookworst te eten en een avondje met pap, mam en Tim op de bank te zitten.

Nu ik me er bij neer heb gelegd dat ik bijna naar huis ga, mis ik mijn familie en vrienden steeds meer. Ik waardeer de zorg, hulp en liefde die mijn familie mij en mijn broertje geeft enorm. Het doet me goed om te zien dat pap, mam en Tim het ook goed hebben zonder mij, maar mij ook erg missen. Ook kijk ik uit naar weer een gezellig avondje met mijn lieve vriendinnen, op wie ik altijd kan rekenen no matter what.

Om het nogmaals te herhalen, ik ben super blij met en trots op de reis die ik gemaakt heb en heb geen moment echt spijt gehad. Dit is een ervaring die iedereen eigenlijk eens in zijn of haar leven zou moeten meemaken. Zo'n reis, zo'n ervaring maakt je een rijker persoon zonder tastbare middelen. Dit gaat veel verder dan dure horloges en mooie kleding. Je leert een andere cultuur van binnen en buiten kennen, te genieten van kleine, mooie dingen in het leven en genoegen te nemen met de dingen die je hebt. Je blik op de wereld wordt enorm verruimt en je leert dingen te bekijken en te beargumenteren vanuit verschillende perspectieven. Kijkende naar het onderwijs leer je ontzettend goed omgevingsgericht te denken en te handelen. Zonder de cultuur te begrijpen en de mensen te kennen kun je hier geen goede lessen neerzetten. Om de cultuur en de mensen te leren kennen ga je met mensen in gesprek, maak je de mooiste tripjes en maak je de gekste dingen mee.

Ondanks sommige moeilijke momenten en een behoorlijk kostenplaatje is het alles waard om een reis als deze te maken. Al met al dus een geweldige mogelijkheid om de wereld te ontdekken en ervaringen op te doen! Een echte aanrader voor iedereen!

Voor nu staat een mooie vakantie op Curaçao op de planning. Op naar zon, zee en strand!

Liefs!

  • 06 Juni 2016 - 09:24

    Kees-Jan:

    Hallo Anouk,
    Bedankt voor al je blogs met leuke en interessante verhalen! Goede reis en wel thuis! Kom even langs als je weer op de HAN bent!
    Kees-Jan

  • 11 Juni 2016 - 18:11

    Oma:

    Lieve anouk
    Je verslag gelezen ,geweldig
    Een hele boel geleerd,daar ben je ook zelf van bewust.
    Zelfverzekerd en een beetje emotie geven een fijne indruk
    Anouk ik ben trots op jou een hele dikke knuffel Oma
    .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 13 Jan. 2016
Verslag gelezen: 107
Totaal aantal bezoekers 3302

Voorgaande reizen:

16 Februari 2016 - 04 Juni 2016

Mijn buitenlandse stage

Landen bezocht: